Yksinkertainen navigaatio

Tarvittavat useille foorumeille, cms...

Yksinkertainen navigaatio

ViestiKirjoittaja Poke » Su Huhti 23, 2006 2:18 pm

Tässä on pieni php skripti, jolla saat kohtuu yksinkertaisesti päivitettävän navigaatio rakenteen. Sinun tulee tallentaa koodin pätkä .php muotoon, koska muuten se ei toimi.
Rakenne näyttäisi tältä http://www.photoshoppaus.net/index.php?id=etusivu

Eli valmiina navigaatio näyttäisi tältä:
Koodi: Valitse kaikki
    <?php
    switch($id) {
    default:
    include('paasivu.htm');
    break; case "sivu2":
    include('sivu2.htm');
    break; case"sivu3":
    include('sivu3.htm');
    break; case "sivu4":
    include('sivu4.htm');
    }
    ?>

1. Kopioi seuraava koodi. Maalaa ja yksinkertaisesti ctrl + c, perusteet on varmasti hallussa?
    <?php
    switch($id) {
    default:
    include('paasivu.htm');
    break; case "sivu2":
    include('sivu2.htm');
    break; case "sivu3":
    include('sivu3.htm');
    break; case "sivu4":
    include('sivu4.htm');
    break; case "sivu5":
    include('sivu5.htm');
    break; case "sivu6":
    include('sivu6.htm');
    }
    ?>

2. Jotta tämä olisi yksinkertaista ymmärtää niin tuota voi jatkaa seuraavalla, kuten toistuvasta kaavasta voi huomata. :)
    break; case "sivu7":
    include('sivu7.htm');

3. Nyt tallennat koodin esimerkiksi layouttisi sisältö kohtaan.

4. Seuraavaksi katsotaan millainen linkkien tulee olla. Eli "?id=sivun_nimi" tulee tarkoittaa koodausta esimerkiksi, jos kyseessä on kontaktisivu:

break; case "kontakti":
    include('kontakti.htm');

Ja linkki muotoa <a href="?id=etusivu">photoshoppaus.net</a> Joka sitten veisi käyttäjän luonnollisesti etusivulle

5. Sitten vain lisäät tiedoston palvelimelle.

Vinkkien osalta. Default kohtaan tulee etusivun sisältö. Mutta ei kuitenkaan nimellä index, koska se on yleensä layoutin nimenä jo.
Poke
Ylläpito

ViestiKirjoittaja BassBoost » Su Huhti 23, 2006 6:30 pm

Muuten ihan hyvä, mutta en ainakaan vielä tajunnut, että mitä ällistyttävän hienoa siinä on verrattuna <a href="...">oask</a> -tagiin? Vai onko se mahdollisesti tuo url, jossa ei lue tiedostopäätettä?
Kuva
BassBoost
Kehittyvä

ViestiKirjoittaja Poke » Su Huhti 23, 2006 7:19 pm

Suurin muutos on siinä, että pienen muutoksen tekeminen layouttiin ei tarkoita sitä, että kaikki pitää päivittää uusiksi kuten perus html sivussa. Vaan yllä olevaa koodia käyttämällä layoutin muutokset pysyvät vain yhdessä sivussa ja koodia muutetaan vain kun lisätään uusia sivuja.
Nyt ei oteta huomioon dreamweaverin mahdollisuuksia.
Tuo on mulle helppo selitys, mutta mä olen varmaan ainoa joka ymmärtää sen. :)

Itse linkin kirjoitustapa ei ole se suurin muutos.
Poke
Ylläpito

ViestiKirjoittaja BassBoost » Su Huhti 23, 2006 8:17 pm

Njoo... Mutta mulla ainakin on omilla sivuilla sillälailla, että sivun yläosan sivupohja on toisessa tiedostossa ja sivun alaosa toisessa. Sitten siitä saa includella yläosan, väliin teksti ja alaosa includella (menut sun muut menee siinä yläosassa).

Mutta kyllä tästä varmaan joillekin apua on. Ehkä itsekkin joskus päädyn tätä käyttämään.
Kuva
BassBoost
Kehittyvä

ViestiKirjoittaja Poke » Su Huhti 23, 2006 8:24 pm

Eli header ja footer toimii includella ja sitten sisältö menee väliin? << mun kielellä. xD
Mä käytin tuota kanssa pari vuotta sitten mutta koen tuon systeemin olevan parempi.
Poke
Ylläpito

ViestiKirjoittaja BassBoost » Su Huhti 23, 2006 9:03 pm

Poke kirjoitti:Eli header ja footer toimii includella ja sitten sisältö menee väliin?

Juuri näin. Katsoo sitten jos alan oikeasti jotain sivuja tekemään... Nyt lähinnä opettelen rakentelemaan hienoja sivupohjia (kyllähän niitä sivupohjia on helppo tehdä, mutta HIENOJA).

Ketuttaa ku ei oo yhtään "ylimääräistä" aikaa... Jos on vähänki, niin se menee johonki mesetykseen ja foorumeiden katteluun :?
Kuva
BassBoost
Kehittyvä

ViestiKirjoittaja Poke » Su Huhti 23, 2006 9:06 pm

Mul on vielä duunista pari lomapäivää, joten tuun tekemään muutaman tuton tässä ja gallerian loppu modauksen. Ellen sitten onnistu kattomaan sarjoja koko aikaa. xD
Poke
Ylläpito

ViestiKirjoittaja BassBoost » La Heinä 22, 2006 2:18 pm

Nyt itsekin päädyin kokeilemaan "dynaamista sivujärjestelmää", tosin en tällä tutolla (hieman lyhyempi koodi siinä toisessa, tai muutenvaan helpommin selitetty). Kyllähän tällä voisi vaikka elellä.

Kannattaa oikeasti kokeilla :!:
Viimeksi muokannut BassBoost päivämäärä La Heinä 22, 2006 3:33 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
BassBoost
Kehittyvä

ViestiKirjoittaja Poke » La Heinä 22, 2006 2:40 pm

Itekki meinasin alkaa käyttämään tuosta versiosta helpompaa koodia, jossa ei erikseen tarvitse lisäillä sivuja. Ainaki osalle sivustoa tulee se.
Poke
Ylläpito

Paluu MySQL - PHP oppaat